Tons Of Rock 2017

For fjerde år på rad skulle Fredriksten festning i Halden inntas av en horde svartkledde rockere. Og en rekke like svartkledde band som skulle spille tre dager til ende. Under ymse værforhold. Blant de største trekkplasterne på årets plakat fant vi Five Finger Death Punch, Rob Zombie og Slayer, i tillegg til norske helter som TNT, Turbonegro og Satyricon. Noe for enhver smak altså.

Foto Arash Taheri

 

LØRDAG 24. JUNI

DELAIN: Nederlandsk symfonisk metall sto på programmet midt på dagen på lørdag. De spilte dessverre i teltet, dessverre fordi det var ganske crappy lyd der. Det gjaldt for øvrig hele dagen. Men det lot ikke til å ha noen innvirkning på guttene og jentene på scenen (ja, for i tillegg til Charlotte Wessel på vokal har de ganske nylig også fått seg en kvinnelig rytmegitarist) – de var visst godt fornøyde med å endelig være tilbake i Norge, skal vi tro Charlotte. Når det er sagt, kunne det gjerne vært en smule høyere lyd på vokalen, så kanskje den hadde opplevdes som en tanke mindre skingrende. Dette er en sjanger jeg i utgangspunktet liker godt, men de mangler liksom noe. For eksempel litt sterkere låter. Og de har litt å gå på for at man som publikummer skal bli blåst av banen. Stemningen toppet seg i det minste på de to siste låtene «Don’t Let Go» og den allsangvennlige «We Are The Others». De spilte kun låter fra sine tre siste skiver, med hovedvekt på «Moonbathers» som kom ut i fjor. 3/6 | Marianne Lauritzen

SATYRICON: Lørdagens kvalitetsmessige beste innslag var signert Wongraven & Co, og på festivalens fjerde år må man vel kunne si at det var på høy tid at de fikk spille på festningen. De åpnet med «The Rite Of Our Cross», før Wongraven klaget litt på dem som sto helt bakerst ved muren, og minnet dem på at dette ikke var noen inneklemt dag – det var lørdag. Deretter henvendte han seg til de som satt på VIP-tribunen med følgende anklage: «Det ække noe VIP på metallfestival – det er metallfestival». Godt poeng. Frost fikk briljere litt på trommene i opptakten til to av kveldens høydepunkter; «Now, Diabolical» og «Black Crow On A Tombstone». «Mother North» var selvfølgelig en annen høydare, med det nærmeste man kan komme allsang fra publikum. Etter «Fuel for Hatred» ble det avslørt at deres nye plate ble ferdig for tre dager siden, og blir å finne i butikkhyllene fra 22. september, samt at de skal spille på Sentrum Scene 24. november. De avsluttet på sedvanlig vis med «K.I.N.G.», noe publikum så ut til å være godt fornøyd med, skal vi dømme etter all crowdsurfingen som plutselig oppsto. Ganske så fett å se på. De gikk av scenen til Wongravens ord «Ja, for faen! Godt å se dere igjen, vi ses i november», før han kom ut igjen med sønnen sin på armen for å vinke til publikum. Moro for guttungen som fikk sin scenedebut denne dagen, så vil tiden vise om han kommer til å gå i sin fars fotspor. Satyricon leverte minst like bra som de pleier, og man kan vel si at det var klasseforskjell på dem og mye annet vi hørte denne dagen. 5/6 | Marianne Lauritzen


Satyricon

FIVE FINGER DEATH PUNCH: 5FDP hadde vel ikke de beste oddsene mot seg før denne konserten. Faktisk var vi en periode usikre på om den kom til å bli noe av, etter at Ivan Moody nærmest sa opp på scenen i Nederland et par uker tidligere, før det ble annonsert at de ville fortsette turneen med Tommy Vext (Bad Wolves) som erstatter. Vext gjorde så visst ingen dårlig jobb, all ære til han som hadde klart å sette seg inn i all materien, men det blir jo likevel ikke helt det samme. De startet med «Lift Me Up» (hvor vi ikke bare savnet Moody, men også Rob Halford), og herfra og ut ble det en eneste lang hitparade. For det skal de ha, de har mange melodier som fester seg på hjernen og dermed er like lette å synge med på. Vi fikk selvfølgelig allsangvennlige låter som «Wash It All Away», «Got Your Six», «Bad Company», «Jekyll And Hyde» og «Coming Down». Men det jeg ikke skjønner er hvorfor de alltid skal spille sin største hit «Wrong Side Of Heaven» akustisk. Et akustisk avbrekk kan være fint det, men da burde de velge en litt mindre kjent låt, og ikke den vi aller helst vil høre i originalversjon.

Midtveis i settet var det duket for konkurranse. De hadde en gitar å dele ut til den som «loses its motherfucking mind the most» under den påfølgende låta «Burn MF». Ergo ble det voldsom allsang på grensen under det noe banale, og nesten irriterende repeterende, refrenget «Burn motherfucker». En dame og to små gutter ble trukket opp på scenen som finalister, og publikums hylekor skulle avgjøre hvem av dem som stakk av med gitaren. Heldigvis hadde publikum vett nok til å stemme frem minstemann. De avsluttet kvelden med sin første låt «The Bleeding», før gitarist Jason Hook takket Tommy Vext «for bringing black metal back to Norway». Eh…black metal…? Deretter forlot de areanen til sin egen versjon av «House Of The Rising Sun» på anlegget. 4/6 | Marianne Lauritzen

_DSC5381 5fdp
Five Finger Death Punch

AMARANTHE: Det var flere som stilte med ny vokalist denne dagen, Amaranthes clean vokal Jake E leverte nemlig sin oppsigelse tidligere i år. På deres siste konserter har han blitt erstattet av Nils Molin fra Dynazty – så også i Halden. På dette tidspunkt var dette fortsatt et prøveprosjekt, men en uke etter Tons Of Rock ble det annonsert at Molin nå er et fullverdig medlem av bandet. Til resten av bandets store glede, ettersom han visstnok var deres førstevalg. Molin kan absolutt synge, og han gjorde en god figur, men jeg savnet noe av samspillet mellom de tre vokalistene, som Amaranthe jo er kjent for. Det var merkbart bedre kjemi mellom Elize Ryd og Henrik Englund. Naturlig nok. Litt flere konserter sammen, så kommer det seg vel. I det minste har de nå fått en til i bandet som kan slenge på håret.

Det sparket igang med «Maximize» og «Boomerang» fra deres nyeste album. Totalt spilte de flest låter fra første og siste plate, inklusive låter som «Hunger», «1.000.000 Lightyears», «The Nexus» og «Amaranthine». Etter en liten kunstpause hvor Elize fikk endret litt på antrekket, rundet de av med tre energiske hits; «Digital World», den Queen-inspirerte «That Song» og «Drop Dead Cynical». De glemte visst å spille «Leave Everything Behind», ellers har jeg ikke noe å utsette på settlista, kun på den røtne lyden i teltet. Men energien til bandet var det som vanlig ingenting å si noe på. 4/6 | Marianne Lauritzen

_DSC3142 amaranthe
Amaranthe

SABATON: Sabaton var en av headlinerne under Tons Of Rocks debutår i 2014. De syntes tydeligvis det var en såpass kul greie å få spille på Fredriksten festning, at de i år fikk komme tilbake for å gjøre deres eneste konsert hvor de skulle spille hele «Caolus Rex»-albumet fra A-Å. Dette var det rimelig høye forventninger til, ettersom hele albumet handler om den svenske kongen Karl XII, også kalt Carolus Rex, som falt i den store nordiske krigen da svenskene prøvde å innta Fredriksten festning i Halden. Det var noen helt andre svensker som inntok festningen denne siste dagen av festivalen, så gjensto det å se om de ville lykkes noe bedre enn den gamle svenskekongen.

Som så mange ganger tidligere strømmet også nå Europes «The Final Countdown» fra høyttalerne før de gikk på scenen, men denne gangen gikk den rett over i introen på skiva, «Dominium Maris Baltici», etterfulgt av «Lejonet från Norden» – visualisert med masse pyro. Og da Halden sentrum begynte å sende opp raketter også ble det ganske så storslått.

Etter «Gott mit uns» kunne Joakim Brodén fortelle at han hadde fått munnkurv av resten av bandet – han pleier vanligvis å skravle en del mellom låtene, men nå skulle skiva spilles uavbrutt. «En livstid i krig» ble akkompagnert av en naturfilm på storskjermen, og under «Karolinens bön» marsjerte en hel bataljon med soldater inn på scenen. Sammen med den låta ga hele settingen oss assosiasjoner til Kaptein Sabeltann. Mens «Carolus Rex» pågikk ble soldatene stående på scenen som noen tinnsoldater mens allsangen runget i festningsmurene, men under «Poltava» bidro de med skuddsalver, ved siden av de massive pyroeffektene. Deretter gikk alle av scenen en litt for lang stund, før soldatene kom marsjerende tilbake med stortromme og en mann på båre. Bandet kom etter hvert tilbake også og tok nest siste låt «Long Live The King».

Så skjedde det noe pussig. Sistesporet «Ruina Imperii» viste seg å bli kun en teaterforestilling, med kun soldatene på scenen. En stund ble vi stående å lure på hvor bandet gjemte seg, og hvor vokalen kom fra, helt til vi skjønte at musikken faktisk var på tape! Litt spesielt å bare være statister i sitt eget show når man har gått hardt ut med at man skal spille albumet i sin helhet… «Carolus Rex» var dermed kommet til veis ende, noe som ble markert med nye skuddsalver fra tinnsoldatene. Men, som annonsert, var de ikke helt ferdige av den grunn, vi fikk seks låter til fra den øvrige katalogen; «Primo Victoria», «Sparta». «Swedish Pagans», «Shiroyama», «Winged Hussars» og «To Hell And Back».

Litt trist var det å se at publikum gradvis forsvant utover i konserten, dette var tross alt headlineren på festivalens siste dag. Dette skyldtes nok både at folk var fulle og slitne etter tre lange dager, og at de spilte lenger enn planlagt så Vazelina begynte å spille i teltet før Sabaton var ferdig. Samt at det etter hvert blåste stiv kuling, noe som gjorde sommerkvelden kaldere enn nødvendig. Faktisk blåste det såpass mye hele dagen at den aller minste scenen på toppen av festningen ble stengt. Sabaton er først og fremst et liveband, jeg må innrømme at det ikke er musikk jeg setter meg ned for å høre på – jeg er ikke SÅ glad i krig og fred og sånn. Men liveformatet har de taket på, jeg hadde bare ventet enda litt mer, ut fra hva slags forventninger de la opp til. I tillegg synes jeg vokalen til Jocke var litt tammere enn hva jeg har hørt fra den kanten tidligere. Og det største minuset får de fordi de lot panservogna til trommesettet bli hjemme denne gangen. 4/6 | Marianne Lauritzen

_DSC3410 sabaton
Sabaton

Og med det var det over for denne gang. Arrangementsmessig manglet det litt i forhold til de tre tidligere gjennomføringene. Det var dårlig skilting, samt færre matboder med tilsvarende lengre køer, for å nevne noe. Dårligere logistikk rett og slett. Det gikk rykter på bygda om at det var mangel på frivillige til å jobbe i år, og det merktes godt da det for eksempel ble tomt for dopapir tidlig på dagen og de så vidt rakk å fylle på før stengetid. Antall frivillige har vel en liten sammenheng med at festivalen også manglet de helt store headlinerne denne gangen. Men vi gleder oss til 5-årsjubileum neste år, og er spente på hva som slippes av band utover høsten.