Ihsahn | Àmr

Candlelight

Ihsahn fortsetter å eksperimentere på sitt nye soloalbum “Àmr”, som blir det syvende i rekken for den tidligere Emperor-frontmannen. Denne gangen er lydbildet enda mer elektronisk enn tidligere, dominert av analoge synther, og inneholder sågar enkelte låter som nærmest kan kalles popmetall, eller ekstrempop om du vil. Albumet er veldig variert og dynamisk, noe som gjør at det heller aldri blir kjedelig. Og albumet har en mørk grunntone som binder det hele sammen.

Tobias Ørnes Andersen er igjen å finne bak trommene, men utover dette spiller Ihsahn det meste selv. Med unntak av en gjestesolo fra Opeths Fredrik Åkesson på førstesingelen “Arcana Imperii”. Det er for øvrig lett å skjønne hvorfor denne ble valgt som første smakebit fra plata, da dette kanskje er den låta som er den størst hybriden av ekstremmetall og pop.

Åpningssporet “Lend Me The Eyes Of The Millennia” setter standarden hva gjelder synthbruk på skiva. “In Rites Of Passage” må nevnes som en av de mest progressive og eksperimentelle låtene, samtidig som den inneholder veldig melodiøse partier. Det gjør også oppføgeren “Marble Soul”. Særs melodiøse er spesielt “Sámr” og “Twin Black Angels”, som begge er semiballader med ekstremt catchy refreng. “Where You Are Lost And I Belong” er mer gitarbasert, og er en tung, men forholdsvis rolig, låt hvor cleanvokalen skaper en kontrast til den mer raspete musikken.

“Àmr” inneholder også et bonusspor på hele 11:13 minutter. “Alone” fremstår helt forskjellig fra resten av plata, med sin lange oppbygging sentrert rundt et dikt av Edgar Allan Poe.

5/6 | Marianne Lauritzen

Utgivelsesdato: 04.05.2018