Fredag 8. april 2016
Skada slapp nylig sitt første album, «Sjølforskyldte hælvete», og fant det derfor sømmelig å servere Oslo-folket en solid dose pønkrock på en av byens bruneste scener. Kveldens konferansier fra Østkanten Bluesklubb hadde ikke nok superlativer å introdusere bandet med – han slo fast at dette albumet var noe av det beste han hadde hørt på lenge, og at gutta tar opp arven etter de fire store. En respektabel sammenligning. Og han har rett. Liker du Jokke og Raga kan du nemlig ikke unngå å like Skada.
Gutta åpnet haraballet med åpningssporet på skiva, «Fåkke det til», etterfulgt av «Full kasko» som låter som en snedig fusjon av 90-tallets grunge og norsk rock. Kveldens høydepunkter må sies å være første singel «Bymåka» og «Si ja til kake», som begge har høy allsangfaktor. Vokalist Joakim Sund må generelt roses for sin formidable lyriske penn.
Albumet ble spilt i sin helhet, samtlige 12 låter var representert på setlista. Utover disse spilte de også «Nestbest», Skadas bidrag på Raga-hyllesten «Sannhet på boks», samt en rykende fersk låt med tittelen «Kommer krypende». Og som om ikke det var nok fikk vi ytterligere seks gjemte perler, som aldri har sett dagens lys på noen utgivelse. Av disse må «Selskapsskjøge eller narregnager» trekkes frem, med det besnærende budskapet «det er bedre å være hore enn luremus». Denne kunne absolutt fått plass på skiva, men ble trolig refusert grunnet upassende språkbruk.
Bandet består av fire særs joviale karer, som ga mye av seg selv på scenen. Sansynligvis en medvirkende årsak til at publikum etter 17 låter fortsatt ville ha mer. Og det fikk vi. Tre ekstra låter, alle gamle kuriositeter, hvorav «Prostituert» fikk æren av å runde av det hele.
Ovennevnte konferansier avsluttet kvelden med å ønske bandet velkommen igjen; «Østkanten Bluesklubb digger dere, kom tilbake når som helst». Hyggelig sagt, men jeg spår at dette bandet snart kommer til å spille på en større scene, med et velfortjent fyldigere publikum. Dette er norsk pønkrock på sitt beste!
Les også vår anmeldelse av debutskiva «Sjølforskyldte hælvete».
5/6 | Marianne Lauritzen
Foto: Dan A. Nachtnebel