Lørdag 6. februar 2016
Første lørdag i februar skulle Circus Maximus markere lansering av sitt fjerde album “Havoc”. På selveste Rockefeller. På forhånd hadde vi blitt lovet tidenes lysshow, masse pyro og muligens noen svidde øyebryn. Allerede under første låta fikk vi en smakebit av flammene. Gutta startet showet med to godlåter fra forrige album “Nine”, nemlig “Namaste” og “The One”. Deretter fulgte “The Weight», første singel fra den nye skiva.
Hele seks av 14 låter var fra det kommende albumet, men det så ikke ut til å legge noen demper på publikum at de ikke kjente låtene, skjønt selv var jeg veldig glad for at jeg hadde fått mulighet til å høre meg opp på forhånd, og dermed muligens fikk en enda bedre konsertopplevelse. De to første albumene ble representert med “Arrival Of Love” og “Abyss” fra “Isolate”, mens fra “The 1st Chapter” fikk vi kun servert “Sin”.
Etter “I Am” gikk de av scenen, men kom kjapt tilbake for å ta et par låter til. Først ut var deres nye ballade “Chivalry”, etterfulgt av den mer kjente “Game Of Life”. Både flammetårn, bomber og røyk ble flittig brukt under ekstranumrene. De sparte ikke på kruttet. Eller konfettien. Under siste låt ble hele salen dynket i papirbiter. Noen av dem fant også veien helt hjem til soverommet.
Alt i alt en super opplevelse i Oslos storstue denne kvelden. Det eneste jeg har å trekke litt for er at jeg godt kunne tenkt meg litt sterkere lyd på vokalen, Eriksens suverene stemme kunne med fordel fylt rommet enda bedre. Samt et lite minus for at den nye skiva har blitt forsinket, og dermed ikke var til salgs under signeringen etter showet. Personlig savnet jeg også noen favoritter som “Reach Within”, “A Darkened Mind” og monsterballaden “Zero”. Men med så mange bra låter å ta av er det nærmest umulig å tilfredsstille alle, dog kunne de fint fått plass til et par låter til i settet. Etter både konsert og signering var det releaseparty for alle som ønsket å bli igjen for å feire begivenheten sammen med bandet. Her var det topp stemning til langt ut i de sene nattetimer.
5,5/6 | Marianne Lauritzen
Foto: Arash Taheri